Politikker

Fødselsdage

Vi vil gerne, at børnene mærker forskel på hverdag og fest. Derfor er det også helt fint, at der på barnets fødselsdag serveres f.eks. kage eller andet med sukker, men vi vil gerne nøjes med en sukkerholdig ting.
Vi gør også gerne opmærksom på, at der findes mange spændende alternativer til kage og børnene synes, at frugtspyd eller boller bagt i form af en "kagemand" er festlige og spændende.
Vi vil gerne, at I aftaler med personalet, hvilken dag barnet skal fejres.

Mødetid

Vi ser gerne, at dit barn møder i børnehuset inden klokken 9:00, da det er der, vores samling starter. Møder dit barn senere, vil vi gerne have besked via AULA eller telefon.

Sygdom

Syge/sløje børn skal ikke i børnehave, da de smitter de andre børn samt personalet. Hvis jeres barn bliver syg/sløj i løbet af dagen, kontakter vi jer.
Jeres barn må komme i institutionen igen, når det kan deltage i almindelige aktiviteter.

Er vi ramt af smitsomme sygdomme i børnehaven, vil det blive meddelt via AULA.
Er dit barn syg, vil vi gerne vide det inden klokken 9:00 via AULA eller telefon.

Solcreme og solvaner

Vi har en forventning om, at alle børn er smurt med solcreme hjemmefra i sommerhalvåret. Vi gensmører ved behov med parfume- og parabenefri solcreme.

Børnehaven har solcreme. Solcreme skal kun medbringes hjemmefra, hvis dit barn skal bruge et særligt mærke eller faktor. Det skal afleveres til personalet og mærkes med tydeligt navn.

I sommermånederne søger vi skygge, så vidt det er muligt.

Aflevering og afhentning

Ved aflevering om morgenen skal jeres barn registreres, så vær derfor opmærksom på at have sagt godmorgen til mindst en voksen, så vi ved, at jeres barn er mødt.

Hvis andre end forældremyndighedsindehaveren skal hente jeres barn, skal vi vide besked.

Ved afhentning færdes børn ikke alene på parkeringspladsen, og børn og forældre forlader børnehaven samlet.

Ferie

Når vi forespørger om pasning i ferieperioder, er det vigtigt, at du svarer rettidigt. Vi skal bruge alles svar for at kunne lave en arbejdsplan, der imødekommer pasningsbehovet for hele børnegruppen.
Vi ønsker at have fokus på personalets tilstedeværelse, når børnene er i børnehave. Derfor skal vi undgå at spilde timer i ferieperioder, fordi børn tilmeldes, men ikke møder op. Er dit barn tilmeldt, men holder fri skal du derfor straks meddele det enten via AULA eller på telefon.

Vi anbefaler at finde en balance mellem fremmøde i børnehave og ferie/fridage. Det er vores anbefaling, at alle børn min. holder 6 ugers ferie årligt - det er også et "arbejde" at gå i børnehave.

Medicin

Personalet ordinerer kun receptpligtig medicin, der gives for kroniske sygdomme. Medicin gives efter sundhedsstyrelsens retningslinjer.

Medicin skal altid være i original emballage påført navn, cpr-nummer og dato. Dosering skal tydeligt fremgå. Medicin, creme eller spray må ikke opbevares i garderoben, men skal afleveres til personalet.

Så vidt muligt skal medicin gives i hjemmet. Medicin ordineres kun efter forudgående aftale med personalet.

Glemte sager

Glemte sager vil ligge i garderoben.

Legetøj

I Gammeldam Børnehus har vi besluttet, at legetøj hjemmefra ikke må medbringes i børnehaven.

Sovebamser medbringes mandag og kommer med hjem fredag.

Rygning

Jævnfør Sønderborg Kommunes rygepolitik, må der ikke ryges i Gammeldam Børnehus ved aflevering, afhentning eller til arrangementer. Al rygning skal foregå uden for parkeringspladsen samt ude af syne for børnene. Dette gælder også e-cigaretter etc.

Afslutning

Grøn stue inviterer forældre til børn, der skal starte i skole, på eftermiddagskaffe den dag børnene har sidste dag i børnehave.
Der vil være en lille afslutningscermoni, og børnene på stuen får en is.