Opstart i vuggestue og børnehave

Velkommen

Først og fremmest velkommen i Gammeldam Børnehus.
Vi glæder os til at lære dig og dit barn at kende og ser frem til et godt samarbejde.

Du har valgt en multikulturel institution, der ser en stor styrke i at arbejde med både danske og flerkulturelle familier.

Inden opstart - Kom gerne på besøg

Inden opstart er I velkomne til at komme på besøg, lav gerne en aftale på forhånd.

Går dit barn i dagpleje eller vuggestue, er de også velkomme til at komme på besøg. Dagplejen eller vuggesten kan ringe og aftale nærmere med os.

Opstartsmøde/overdragelsesmøde

Skal dit barn starte i vuggestue, inviteres I til et opstartsmøde. Her kan du møde personalet, se omgivelserne og formidle relevant information om dit barn. I kan stille afklarende spørgsmål, så I føler jer godt klædt på til dit barns vuggestuestart. Vi stiller også lidt spørgsmål, så vi kender lidt til dit barn og jeres familie.

Skal dit barn starte i børnehaven, inviteres I til et overdragelsesmøde, hvor der også er mulighed for at møde personalet, se omgivelserne og formidle relevant information om dit barn. I kan stille afklarende spørgsmål, så I føler jer godt klædt på til dit barns børnehavestart. Vi stiller også lidt spørgsmål, så vi kender lidt til dit barn og jeres familie.

Dagplejen/vuggestuen inviteres også til møde i børnehaven.

AULA

AULA er vores kommunikationsplatform mellem børnehave og hjem. Læs mere om AULA her.

Den første tid

At starte i vuggestue eller børnehave er både spændende og sjovt, men det er også en stor omvæltning i forhold til de rammer, barnet kender. Vores erfaring er, at en blid opstart med tid til indkøring er det bedste for barnet.

Vi anbefaler:

• Den første dag:
    I vuggestuen kan dit barn være her nogle timer sammen med jer.
    I børnehaven kan dit barn være alene nogle timer, eller du kan være noget af tiden/hele tiden - det er forskelligt fra barn til barn.
  • Dag 2-3 kan dit barn være her et par timer og vil blive hentet efter madpakker.
  • Dag 4-5 kan barnet prøve at sove i vuggestuen/børnehaven (hvis behov), og barnet kan hentes efter frugt.

Når du skal afsted, kan det ske, at dit barn bliver ked af det - det er helt naturligt, og vi er der for at trøste og hjælpe i gang med leg eller en aktivitet. Det er bedst - selvom det kan være hårdt - at gøre afskeden så kort som mulig. Fortæl dit barn, at du skal af sted, og lad personalet hjælpe med at vinke, hvis der er behov for det.

Efter ca. 3 måneder

Efter ca. 3 måneder inviteres i til samtale ved kontaktpædagogen om, hvordan opstarten i vuggestuen/børnehaven er gået.